רצו (טורבינות) רוח, קצרו סופה: תביעת ענק נגד קיבוץ גבע

חברות האנרגיה המתחדשת EDF ו-Blue Sky Energy הגישו תביעת פיצויים בסך 52 מיליון שקל בגין שינוי בעמדת חברים באגודה השיתופית של קיבוץ גבע, כך שפרויקט להקמת טורבינות רוח בשטחי הקיבוץ יסוכל • התביעה הוגשה לאחר שהליך גישור שהתקיים בפני השופטת בדימוס הילה גרסטל נכשל

קיבוץ גבע / צילום: שלומי יוסף
קיבוץ גבע / צילום: שלומי יוסף

תביעת ענק בגובה 52 מיליון שקל שהוגשה לבית המשפט המחוזי בנצרת על-ידי שתי חברות אנרגיה מתחדשת, מלמדת כיצד מיזם אנרגיית הרוח המשותף להן ולחברי קיבוץ גבע עלה על שרטון, והופך כעת למחלוקת משפטית שעשויה להשית על חברי הקיבוץ שממוקם בעמק יזרעאל פיצוי כספי גבוה.

מדובר בחברות EDF ו-Blue Sky Energy שיזמו באמצע העשור שעבר פרויקט להקמת טורבינות רוח בשטחי הקיבוץ, כמו גם בשטחים של שני יישובים סמוכים - עין חרוד איחוד וכפר יחזקאל. בסך-הכול מדובר ב-16 טורבינות רוח, חמש מתוכן בשטחי קיבוץ גבע.

לאור ההסכמות אליהן הגיעו החברות והאגודה השיתופית של הקיבוץ, נחתם ב-2015 הסכם עקרונות בין הצדדים, ואף הוקמה חברה משותפת לפיתוח הפרויקט - "חוות טורבינות גבע". שנתיים לאחר מכן חתמו הצדדים על הסכם מפורט להסדרת יחסי השכירות של הקרקע לפרויקט בין הצדדים. אלא שבהמשך, כך לפי כתב התביעה, עלו קולות אחרים בקרב אנשי גבע שביקשו לסכל את הפרויקט. 

"משחק כפול" 

"לימים הסתבר כי האגודה השיתופית שיחקה משחק כפול וחסר תום-לב מול התובעות, ובעודה מעמידה פנים כי בכוונתה לקיים את ההסכם, היא החלה לארוב להזדמנות לחמוק מקיומו - הזדמנות שהיא דימתה למצוא בדרישה פרוצדוראלית שהופנתה אליה", נכתב בכתב התביעה שהוגש על-ידי עורכי הדין אורי שורק וגל קויתי ממשרד אגמון ושות' רוזנברג הכהן ושות' עורכי דין.

לפי כתב התביעה, ביולי 2020, אסיפת חברי האגודה השיתופית הצביעה נגד הקצאת השטחים לפרויקט, "ובכך למעשה לסכל את קיום הפרויקט", נכתב בכתב התביעה. החלטה זו נדרשה לאור "עניין פרוצדורלי", כך מתואר בכתב התביעה, של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), שדורשת אישור פורמלי מאסיפת החברים בעת הקצאת מקרקעין למטרות שכאלה.

"מטבע הדברים, כיוון שמדובר בדרישה של רמ"י - אישור האסיפה הוא תנאי פורמלי הכרחי לשם הקצאת השטחים לצורך הפרויקט ולשם השלמתו. אי-מתן ההסכמה מהווה, אפוא, הפרה יסודית ובוטה של ההסכמים בין הצדדים, בייחוד שמדובר בשלב מתקדם מאוד של הפרויקט, ולאחר שחוות טורבינות כבר ביצעה - בידיעת האגודה השיתופית ובהסתמך על הסכמתה - את רוב הפעולות הנדרשות להשלמתו", נכתב בכתב התביעה.

השקעה של שנים שתרד לטמיון?

כתב התביעה פותח צוהר להסכם שבין הצדדים, לפיו היזמים התחייבו לבצע את כל הפעולות הנדרשות להקמת הפרויקט. "חוות טורבינות היא זו שתבצע את הבדיקות הנדרשות לשם בחינת ישימות הפרויקט; תפתח את הפרויקט על אחריותה ועל חשבונה; תדאג לקבלת האישורים הנדרשים להקמתו; היא זו שתפעיל את המתקנים שיוקמו; תישא בהוצאות הכרוכות בפרויקט; ותזכה בכל הכנסותיו. בנוסף, חוות טורבינות תשלם לאגודה השיתופית תשלומים שונים בגין הקמת הטורבינות בקרקע...

"מעבר לכך, היזם התחייב לשאת (באמצעות חוות טורבינות) בהוצאות עתידיות צפויות ומשמעותיות במהלך הקמת הפרויקט, כגון בעלות המלאה של בדיקות הישימות השונות, תשלום מסים, תשלום דמי חכירה מהוונים לרמ"י, אגרות, ארנונה, היטלי חובה, היטל השבחה, ועוד... האגודה השיתופית, לעומת זאת, נדרשה בעיקר לשתף פעולה עם היזם ועם חוות טורבינות כדי לאפשר את הקמת הפרויקט, ובנוסף לאפשר לחוות טורבינות גישה למקרקעי הפרויקט".

מעבר לניסיון של באי-כוחם של היזמים להדגיש את מאמציהם הגדולים לאורך השנים (בהשקעה של מיליוני שקלים, כך נכתב), ושכעת עלולים לרדת לטמיון, כיוון התביעה מסמן קו נוסף - ללא שיתוף -פעולה לש האגודה לא ניתן היה מלכתחילה להתקדם. "ללא שיתוף-פעולה מצד האגודה השיתופית כדי לעמוד בדרישות רמ"י - הפרויקט נדון לכישלון מראש.... הווה אומר - האגודה השיתופית התחייבה באופן שאינו משתמע לשני פנים לבצע כל פעולה שתידרש לשם קידום הפרויקט".

הליך הגישור שנכשל

בכתב התביעה אף נכתב כי זו הוגשה רק לאחר שנעשה ניסיון גישור שלא צלח. "טרם הגשת כתב התביעה, התנהל הליך גישור בין הצדדים בפני כבוד המגשרת, השופטת בדימוס הילה גרסטל. התובעות הסכימו לנהל הליך גישור זה ולהימנע מהגשת כתב התביעה עד למיצויו, וזאת למרות לוח הזמנים הדוחק להקמת הפרויקט והנזקים המצטברים בשל דחייתו. כאמור בפרסומים פומביים באתר האגודה השיתופית, הנהלת האגודה השיתופית והתובעות הגיעו להסכמות אשר מצאו את ביטויין בהסכם גישור אשר הובא להצבעה של חברי האגודה השיתופית. אלא שלמרבה הצער, הליך הגישור לא צלח", נכתב בכתב התביעה.

לגלובס אף נודע כי לצד הגשת התביעה פנה מנכ"ל EDF, אילון וניש, במכתב לחברי קיבוץ גבע, בו טען כי למרות ההחלטה של אסיפת החברים מיולי 2020, הם עשו "כל ניסיון אפשרי לפתור את הנושא מחוץ לכותלי בית המשפט", וכי בחסות הליך הגישור אף גובש מתווה שיאפשר חזרה למסלול של קידום הפרויקט, אלא שזה נדחה על-ידי רוב חברי האגודה. "ההתנגדות לפרויקט מבוססת על טענות חסרות בסיס, הפחדות ודמוניזציה העולות כדי פייק ניוז מצד קומץ אנשים שמרביתם כלל אינם תושבי גבע, כלפי הטכנולוגיה המתקדמת והנפוצה בעולם לייצור חשמל נקי והפחתת פליטות מזהמים", כתב וניש במכתבו.

יצוין כי זמן קצר לפני ההצבעה על מתווה הגישור, התפרסם באתר האגודה השיתופית מכתב שבו קוראים כותביו להצביע נגד המתווה, וכי במקרה של תביעה, יש סיכוי של 90% שהאגודה תנצח. "בעלי עניין ומטעמם מנסים בכל הכוח על-ידי הפחדות בתביעות שונות ומשונות לגנוב את דעתכם בהצבעה מחר. יש בידי המזכירות חוות-דעת משפטית מטעם עו"ד אביתר קנולר המתמחה בדיני אגודות, הקובעת חד-משמעית כי ההפחדות בתביעה הן הפחדות סרק וללא כל בסיס. בהתאם לבקשתו של מרכז המשק אייל לב, העריך אביתר קנולר במפגש אשר התקיים במועדון את סיכויי ההצלחה של גבע ב-90% במשפט במקרה של תביעה, ככל שבכלל תהיה כזו". 

מרכז המשק בקיבוץ גבע, אייל לב, מסר לגלובס כי התביעה התקבלה, וכי בשלב זה הוא איננו רואה עניין להגיב בנושא.